NEA ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ

Σας ενημερωνουμε πως η ΝΕΑ ιστοσελίδα του Ι.Ν. Παντοκράτορος Πατρών είναι πλεόν διαθέσιμη. Η παρούσα ιστοσελίδα θα παραμείνει ως έχει χωρίς όμως να ενημερώνεται. Εντός ορισμένου χρόνου και αφού πρώτα ολοκληρωθεί ομαλά η μεταφορά όλου του περιεχομένου στην ΝΕΑ ιστοσελίδα, τότε και θα αφαιρεθεί. Ενδέχεται να προκύψουν μίκρα τεχνικά θέματα το προσεχή διάστημα.

ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ

 

«ΑΦΟΡΩΝΤΕΣ» ΣΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ

ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ Τρίτη, 6 Μαΐου 2003

«…δι' υπομονής τρέχομεν τον προκείμενον ημίν
αγώvα αφορώντες εις τον της πίστεως αρχηγόν
και τελειωτήν Ιησούν»

Η ύπαρξη των άγιων είναι μια ζωντανή απόδειξη αγαπητοί μου αδελφοί, ότι το Ευαγγέλιο μπορεί

να εφαρμοσθεί.

Ήταν οι Άγιοι άνθρωποι σαν κι εμάς, «ομοιοπαθείς Ημίν»

Ορισμένοι μάλιστα, σε κάποια φάση της ζωής τους ήταν μεγάλοι αμαρτωλοί.

Δεν αναπαύθηκαν όμως στην αμαρτία, δεν τη δικαιολόγησαν.

Κι όταν ο θεός με, τους δικούς Του ανεξιχνίαστους τρόπους τους επισκέφθηκε, δεν αμέλησαν να ευτρεπίσουν τον τόπο της κατοικία Του μέσα τους.

Αγάπησαν τις εντολές Του, κι ας ήταν αντίθετες με τις συνήθειες της ψυχής τους.

Στην αρχή με πολύ κόπο, στη συνέχεια με μεγάλη χαρά, ρύθμισαν τη συμπεριφορά τους προς τους ανθρώπους και την άλογη κτίση με τη διδασκαλία του Χριστού.

Δεν έμειναν όμως μόνο στη συμπεριφορά.

Από αυτήν πέρασαν στις εσωτερικές προϋποθέσεις της.

Ομαλοποίησαν λοιπόν τη ροή των λογισμών τους.

Ξεχώρισαν στο νου τους, τα νοήματα των πραγμάτων από το πάθη, πού συννέφιαζαν τον εσωτερικό

ουρανό της καρδιάς τους.

Απόκτησαν έτσι απλό οφθαλμό και καθαρή καρδιά, στην οποία αποκαλύφθηκε ο θεός και χάρισε σ’ αυτούς την εμπειρική γνώση Του.

Γι' αυτό - οι άγιοι της Εκκλησίας μας είναι "πηγές θεολογίας" είτε μπορούν να τη διατυπώσουν με λόγο είτε όχι.

 

Σήμερα, εορτή των Άγιων Πάντων, με βάση το αποστολικό ανάγνωσμα πού διαβάστηκε στους Ιερούς ναούς, μπορούμε να δούμε κάποιες χαρακτηριστικέ; φάσεις της "ρύθμισης" της ζωής των αγίων προς το πρότυπο του Χριστού, ώστε να υπομνηματίσουμε και εμείς στη "ρύθμιση" της ζωής μας προς το πρότυπο των αγίων.

Το νέφος των μαρτύρων

Μια αρχική φάση είναι ή έμπνευση από τα παραδείγματα της ιστορίας, ή όποια ανοίγει το δρόμο.

Ο απ. Παύλος φέρνει στους παραλήπτες της επιστολής του ως παράδειγμα τους δικαίους της Π. Διαθήκης, οι οποίοι απέδειξαν την ακλόνητη πίστη τους στο θεό με την υπομονή πού επέδειξαν στις μεγάλες ταλαιπωρίες της ζωής τους, και την ελπίδα με την οποία αντιμετώπισαν τα βασανιστήρια στα οποία τους υπέβαλαν ασεβείς άρχοντες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο απ. Παύλος συνδέει την ύπαρξη αυτού του «νέφους των μαρτύρων" της πίστεως

με τη δυνατότητα πού έχουμε οι πιστοί να υπομείνουμε τον κόπο της πνευματικής μας πορείας.

Το «τοιγαρούν και ημείς ... » (επομένως και εμείς) πού γράφει!, δηλώνει ότι και εμείς μπορούμε να πετύχουμε αυτά που πέτυχαν οι Άγιοι.

Σήμερα, εκτός από τους δικαίους της Π. Διαθήκης, έχουμε νέφη άγιων πού προέρχονται από διάφορες κοινωνικές τάξεις, από ποικίλες εθνικές παραδόσεις, από όλα σχεδόν τα επαγγέλματα και όλα τα μορφωτικά επίπεδα.

Ή ύπαρξή τους στηρίζει το νου μας και κινητοποιεί την καρδιά μας.

Πρέπει να επισημάνουμε ότι ο πνευματικός αγώνας δεν μπορεί να στηριχθεί σε συναισθηματικέ; εξάρσεις.

Χρειάζεται αφ ενός μεν πεπεισμένο λογικό με απτά παραδείγματα, άφ' ετέρου δε διεγηρμένη καρδιά από τη χάρη πού αποπνέει ή μελέτη της ζωής των άγιων.

Η χάρη του Θεού, που ζει μέσα στους αγίους, διαβιβάζεται στους αναγνώστες και ακροατές των συναξαριών τους και ανάβει στις ψυχές τους μια ήρεμη φλόγα, ή οποία ξυπνά τη συνείδηση μ’ ένα συγκερασμό φόβου και αγάπης, πού δημιουργεί μια ισχυρή και νηφάλια επιθυμία εξόδου από τον κλοιό των παθών πού περισφίγγει την ψυχή τους.

Ελευθερία και προσανατολισμός

Ό «προκείμενος αγώνας κάθε πιστού ποικίλει σε μορφές, γιατί εξαρτάται από τα προβλήματα πού ο καθένας αντιμετωπίζει. Οι Χριστιανοί της Ιερουσαλήμ ήταν αναγκαίο να μη σκέφτονται διαρκώς την απώλεια των υπαρχόντων τους.

Αν τους καταβρόχθιζε αυτή ή λύπη δε θα μπορούσαν να αναπνεύσουν πνευματικά, δε θα μπορούσε ο νους τους να προχωρήσει ψηλότερα.

Γι’ αυτό θα έπρεπε πρωτίστως να απορρίψουν από πάνω τους κάθε βάρος βιοτικής μέριμνας, μαζί με την "ευπερίστατον αμαρτίαν", την αμαρτία πού εισχωρεί εύκολα σε όλες τις κρίσιμες περιστάσεις της ζωής μας.

Η βάση λοιπόν του πνευματικού αγώνα είναι η απεμπλοκή από τις υπερβολικές μέριμνες του κόσμου, οι όποιες πέφτουν επάνω στην ψυχή σαν βάρος πού τη συνθλίβει.

Δεν μπορεί να συμβιβασθεί ή πνευματική πορεία με την αγχώδη υποταγή σε μέριμνες πού δεν είναι υποχρεωτικές για τη ζωή μας.

Το κυνήγι του υπερβολικού πλούτου, η μέριμνα για περιττές πολυτέλειες και ανέσεις, ή επιδίωξη άχρηστης δόξας, είναι βάρος πού ακινητοποιεί την ψυχή και της δημιουργεί ατροφία πνευματική.

Η απεμπλοκή από τις υπερβολικές μέριμνες του κόσμου, συντονισμένη με την απομάκρυνση από την αμαρτία, ανοίγει το δρόμο για τη σωτήρια κίνηση προς το πρότυπο του Χριστού.

Αυτός ο δρόμος θέλει υπομονή και διαρκή επιστροφή της μνήμης στο πρόσωπο του Χριστού, πού είναι «αρχηγός και τελειωτής" της πίστεως μας.

Είναι δηλαδή Αυτός πού θεμελιώνει μέσο μας την πίστη και την οδηγεί με την υπομονή μας στην τελείωση της.

Αρχ. Γερβάσιος Χριστοδουλόπουλος

 

Ανακοινώσεις - Ομιλίες


Αριθμός Επισκεπτών

Εμφανίσεις Περιεχομένου : 2301876