NEA ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ

Σας ενημερωνουμε πως η ΝΕΑ ιστοσελίδα του Ι.Ν. Παντοκράτορος Πατρών είναι πλεόν διαθέσιμη. Η παρούσα ιστοσελίδα θα παραμείνει ως έχει χωρίς όμως να ενημερώνεται. Εντός ορισμένου χρόνου και αφού πρώτα ολοκληρωθεί ομαλά η μεταφορά όλου του περιεχομένου στην ΝΕΑ ιστοσελίδα, τότε και θα αφαιρεθεί. Ενδέχεται να προκύψουν μίκρα τεχνικά θέματα το προσεχή διάστημα.

ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ

Ο ΛΕΓΟΜΕΝΟΣ «ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ» ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ; (θαν. βραμίδης)


θανάσιος βραμίδης, ΚαρδιολόγοςΚαθηγητς Παθολογίας Πανεπ. θηνν

Στοιχειοθεσία «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ»


ρισμς το θανάτου

.         νέκαθεν θάνατος πετέλεσε θέμα φιλοσοφικς νασχολήσεως. Περ τν θάνατο, ο διάφορες Θρησκεες ν τν κόσμο χουν διατυπώσει τς δοξασίες, τς θέσεις κα τ «πιστεύω» τους. Εναι θάνατος να θέμα γι τ ποο νδιαφέρονται κα πολλο κοινωνικο παράγοντες. Περισσότερο μάλιστα μ τ προβλήματα το θανάτου κα τν «θανατολογία» σχολονται: Νομική, Δεοντολογία, θική, Βιοηθική, Κοινωνιολογία, τελευταίως δ κα Γενετική.

.         Γι τν πιστήμη τς Βιολογίας, θάνατος εναι τ τέλος τς ζως μβίου ντος.

.         Χριστιανικ Θρησκεία μιλε κα περ το «πνευματικο θανάτου». Κα μ ατ ννοε τν ποκοπ τς σχέσεως ζως το νθρώπου π τν πηγ τς ζως, τν Θεόν, μ ατία τν μαρτία. θάνατος γι τν κκλησία μας εναι «μυστήριον». Γι τν κκλησία δ «ο φέρει τ μυστήριον ρευναν», δηλαδ τ μυστήριον δν ρευνται.

βιολογικς θάνατος

.         νθρωπος, κατ τν Βιολογία, «εναι ζον (δηλαδ ν τ ποον χει μέσα το ζωήν), λογικν (μ λογικ κα συναίσθηση), τ ποον γεννται, τρέφεται, αξάνεται, πολλαπλασιάζεται, γηράσκει κα ποθνήσκει». Κα ς θάνατος γι τν ατρική, νοεται τ τέλος τς ζως το νθρώπου ς βιολογικο ντος.

.         Τ πότε μως ποθνήσκει νας νθρωπος ς βιολογικ ν, κα πότε θεωρεται νεκρς νας νθρωπος, εναι να θέμα τ ποο χει πασχολήσει πολύ τους πιστήμονας. π τος διαφόρους δ ρισμος το «βιολογικο θανάτου», ς πληρέστερος θεωρεται ρισμς κατ τν ποον πέρχεται τ μ νατάξιμο τέλος τς βιολογικς ζως. Κατ’ ατόν:

.         «νας νθρωπος ποος πέστη ετε, α) μ ναστρέψιμη παύση τς κυκλοφορικς κα ναπνευστικς λειτουργίας, ετε β) μ ναστρέψιμη παύση λων τν λειτουργιν λοκλήρου το γκεφάλου συμπεριλαμβανομένου κα το γκεφαλικο στελέχους, εναι νεκρός. ρισμς ατς πρέπει ν φαρμόζεται σύμφωνα μ τος παραδεδεγμένους ατρικος κανόνες. ατρικ πιστήμη κατέληξε στ τι θάνατος μπορε ν ρισθε πακριβς ετε μ καρδιοαναπνευστικ ετε μ νευρολογικ κριτήρια».

.         Μ τν ρισμ ατόν, τν ναφερόμενο κα ς «μοιόμορφον» «μοειδ» (uniform definition) εναι προφανς τι δν παρέχεται προτεραιότητα προτίμηση, οτε στν καρδιοαναπνευστικό, οτε στν νευρολογικ θάνατο. Εναι ο δύο τους «σόκυροι». Μ ατν τν ρισμ το «βιολογικο θανάτου» μάλιστα, μ τν τόση σαφήνεια κα τν πληρότητά του, τν ποο κα πλέον πλς τν νθρώπων μπορε εχερς ν κατανοήσει, εναι στος πάντες προφανες κα ο λόγοι γι τος ποίους, τόσο ρος «γκεφαλικς θάνατος» σο κα ρος «θάνατος το γκεφαλικο στελέχους», εναι νεπαρκες προκειμένου νας νθρωπος ν χαρακτηρισθε ς «νεκρός».

«κλινικς» θάνατος

.         Περ τν ρο ατν πάρχει μεγάλη σύγχυση. Πολλο συγχέουν τν «κλινικ» μ τν «βιολογικ» θάνατο. λλοι συγχέουν τν «κλινικ» θάνατο μ τν «γκεφαλικό», κόμη κα μ τν «φυτικ ζωή». λλοι δ μιλον γι «δύο θανάτους», τν κλινικ κα τν γκεφαλικ θάνατο, χωρς προφανς ν χουν κατανοήσει παρκς τ περιεχόμενο ατν τν ρων. Χρειάζεται πομένως ν γίνουν μερικς διευκρινίσεις.

.         ς «κλινικς θάνατος» ρίζεται τ στάδιο τς πορείας πρς τν ριστικ «βιολογικ θάνατο», κατ τ ποο στάδιο εναι δυνατ ναστροφ τς πορείας πρς νάκτηση τς ζως. Τέτοιος εναι «καρδιακς κλινικς θάνατος», τ ρια το ποίου εναι 4-5 λεπτ τς ρας, τ ποία μως τώρα πλέον μπορον εχερς ν πεκτείνονται κα π μακροτερο χρονικ διάστημα.(πιμήκυνσις τν ρίων το κλινικο θανάτου κατ τν καρδιακν νακοπήν. Διατριβ π φηγεσία, 1964/1967). τσι στε κα κόμη περισσότεροι νθρωποι ν εναι δυνατν ν παναφέρονται στν ζωή, μετ τν παύση τς καρδιοαναπνευστικς λειτουργίας τους. Κα ν ποδίδονται στν κοινωνία διάγοντες μία ζω φυσιολογική, ση πόλοιπη κατάσταση τς γείας τους τ πιτρέπει. κλινικς θάνατος, πομένως, εναι κατάσταση άσιμη, θεραπεύσιμη.(ναζωογόνησις κ καρδιακς νακοπς. Διδακτορικ διατριβή, 1958)

 

Ατ πραγματοποιονται εχερς τώρα πλέον, στ Χειρουργεα, στς Μονάδες ντατικς Θεραπείας, λλ κα στος θαλάμους τν ρρώστων, κα μέσα στ σθενοφόρα, μπορε κα ν δρομολογονται κα ν λοκληρώνονται κόμη… κα στ πεζοδρόμιο! Κα λος κόσμος χει κούσει γι νθρώπους πο «σταμάτησε καρδι τος» πότομα, κα τ βάλανε ξαν μπροστά», τι κάποιος «πέθανε κα τν πανέφεραν στν ζωή». Ατ συμβαίνουν πλέον σήμερα μ ρυθμος «ρουτίνας». Πρόκειται γι πέροχα πιστημονικ πιτεύγματα.

«Φυτικ» κατάσταση

.         Στν «φυτικ κατάσταση» νθρωπος «δν εναι κλινικς νεκρός». χει κανονικ τν καρδιακ κα τν ναπνευστικ λειτουργία του. Δν χει μως πίγνωση τν συμβαινόντων γύρω του. Το λείπει κα «ατογνωσία» λόγ βλάβης σ διάφορες περιοχς το γκεφάλου του. λλ δν θεωρεται, οτε κα εναι, «γκεφαλικς νεκρός». Γι’ ατ κα π τέτοιους νθρώπους, δν λαμβάνονται ργανα πρς μεταμόσχευση. λλωστε, κάποιοι π ατούς, μετ μικρότερο μεγαλύτερο χρονικ διάστημα μέχρι κα πολλ χρόνια, νακάμπτουν σ λλοτε λλο βαθμ κα ποκτον δυνατότητες πικοινωνίας μ τ περιβάλλον. Κα περισσότερο τ νεώτερα κατ τν λικία τομα, μεταξ κείνων τ ποα χουν ποστε βαρεις γκεφαλικς βλάβες. Μέχρι περίπου κα τς πλήρους ποκαταστάσεως. «φυτικ κατάσταση», πάντως, δν πρέπει ν συγχέεται μ τ «γκεφαλικ κμα».

λεγόμενος «γκεφαλικς» θάνατος

.           ρος «γκεφαλικς θάνατος» εναι προϊν πιστημονικς πινοήσεως πρς ξεύρεση ργάνων γι τς νάγκες τν τότε ναπτυσσομένων μεταμοσχεύσεων.

.        νεζητήθησαν ρχικς μεταξ νέων νθρώπων μ βαρεις κρανιοεγκεφαλικς κακώσεις, ο ποοι περιήρχοντο σ γκεφαλικ κωματώδη κατάσταση χωρς πιστροφή, μ χοντας πλέον λπίδα ζως. π ατ τ τομα θ μποροσαν ν ληφθον τά, κατ τεκμήριον, γι ργανά τους πρς μεταμόσχευση. Ατ μως τ «περβεβηκς κμα» (Coma Depassé τν Mollaret κα Goulon, 1959) ταν νεπαρκς γι τν ξυπηρέτηση τν μεταμοσχεύσεων. μως, εχε ρχίσει ν μφισβητεται πλέον παύση τς καρδιοαναπνευστικς λειτουργίας ς το τέρματος τς ζως κ το λόγου τι, α) εχε ναζωογόνηση κα παναφορ νθρώπων στ φυσιολογικ ζω καί, β) τομα ποκατασταθέντα καρδιοαναπνευστικς, παρέμεναν σ μι μακροχρόνια «φυτικ κατάσταση» εχαν νάγκη μηχανικς ποστηρίξεως τς ναπνος κα τς κυκλοφορίας, χωρς τν ποία θ κολουθοσε διαταραχ τς σωτερικς μοιοστάσεως κα προοδευτικ κυτταρικ κφύλιση κα νέκρωση. ποτε προέκυψε τ ρώτημα περ το «κέντρου τς ζως».

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Πηγή Ελληνικά και Ορθόδοξα

Ανακοινώσεις - Ομιλίες


Αριθμός Επισκεπτών

Εμφανίσεις Περιεχομένου : 2301902